Informasjon om foredragsholdere og program

Årets tema er: «Nakke og hodepine»

Les også mer om foredragsholderne på www.kongresspartner.no

Godkjent 15 timer for opprettholdelse av «Spesialist i Muskel- og skjelett Fysioterapi».

FORELØPIG PROGRAM

"Hodepinetyper, diagnostikk og forebygging"
Av Martin Herneblad-Due, kiropraktor MNKF

• Hva skiller de ulike hodepinetypene og hvordan diagnostisere dette i klinikken?
  • Hva kan fysioterapeuter bidra med av behandling og forebygging til de ulike hodepinetype
  • Røde flagg, henvisningsindikasjoner og tverrfaglig samarbeid
  • Foredragene vil ha rikelig med eksempler og caser

"Migreneutredning og -behandling. Hvordan møter vi dem i klinikken?"
Av Tine Poole, lege

Etter 90 minutter med Tine Poole vil du ha fått et innblikk i migrenebyrden for den enkelte og for samfunnet og du vil være bedre rustet til å utrede og behandle pasienter med ulike hodepinesykdommer.

”Long term concussion symptoms” - Is it really the brain?

Av Victor Bull, fysioterapeut

My goal with this lecture is to highlight the various issues that can arise after a concussion and to explore the possibility that long-term symptoms might not even be caused by brain damage.

"Nakkens anatomi og patologi, kan vi bare lese en MR beskrivelse" og
"Nakkekirurgi, teknikk og resultater, er dette så farlig som noen vil ha det til?"
Av Bjarne Lied, ortoped

Bjarnes bidrag vil bestå av to foredrag, og foredragene tar utgangspunkt i en spinal nevrokirurg sin hverdag med undersøkelser poliklinisk, vurdering av MR-bilder og konklusjoner om anbefalt behandling. Foredragene skal gi tilhører en bedre forståelse for en nevrokirurgs vurderinger og handlinger.

Resultatene ved nakkekirurgi er generelt gode og det nasjonale registeret for rygg og nakkekirurgi har gjennom årene samlet og publisert disse. Man vil gå gjennom indikasjon for operativ behandling, tekniske forhold, hvilke komplikasjoner kan oppstå og resultater på kirurgisk behandling.